Cari Kuat | Tirana Aduka
Custom Search

Sunday, March 3, 2013

Cari Kuat

Zaman dulu tak de jentera ,tak de kemudahan seperti zaman sekarang..
Tapi       orang dulu boleh bekerja dengan kuat, kuat seperti badang, hanya dengan menggunakan kudrat dan tulang empat kerat mereka sahaja...Si  badang yang perkasa,
Jikalau badang memakan muntah hantu..apa pula yang di tuntut oleh orang-orang lama untuk kekuatan...

Bagi masyarakat jawa amnya..aku memang tak nafikan... memang tak dapat lari dari perihal sedemikian..kalau di cakap dan di bidas , dikatakan kita masih mentah dalam soal kehidupan ini..tapi aku lain biarlah aku di  tuduh menderhaka pada atok atok aku atau orang tua-tua di tempat aku... aku tetap aku.. menafikan mana yang batil dan menegakkan mana yang HAK..


Mungkin suara aku kecil ketika itu..dan mudalah pula... Aku tidak menyalahkan kedua orang tua atau guru yang mendidik aku dengan jalan yang lurus...
Sifat ingin mempelajari adakah itu betul dan salah membuka ruang untuk aku mendekatkan lagi dengan taman taman syurga di masjid..
Soalan ku tuju tanpa segan dan silu menambah keyakinan aku dalam soal kehidupan ini...

Yang NYATA LAGI bersuluh .. memang sudah kerja si SYAITAN untuk menyesatkan anak adam..itulah janji mereka..
Walhal Syaitanlah yang mengajar Malaikat Membaca Al-Quran..(sebelum derhaka terhadap ALLAH s.w.t )


Kita haruslah yakin dalam soal kehidupan panduan kita adalah Al-Quran Dan Sunnah...hanya jalankan sahaja ..usahlah mencari yang tidak-tidak...

Yang menolong atas kekuatan kita di luar kemampuan batas manusia tentunya satu makhluk yang ghaib...
Sebagai insan dan HAMBA seharusnya meminta pertolongan dari ALLAH s.w.t sahaja dan bukan pada yang  lain..atau mencari sesuatu sebagai perantara...itu sudah salah...usahlah di kupas dalam soal tasauf... lagi pening nanti...ambil yang teori terlebih dahulu sebelum mengupas dengan lebih mendalam lagi...soal TAUHID kita..perkara yang mudah...


TiranaAduka

Mungkin anda terlepas entry ini :










0 comments: