Nasihat Mak Terpahat | Tirana Aduka
Custom Search

Tuesday, January 15, 2013

Nasihat Mak Terpahat

"Walau engko dihina oleh adik kau...mereka adalah  darah daging kau sendiri..usah di dengarkan carca marbanya lihatlah mata hatinya...kenangilah waktu kecilnya.."

Itulah pesan mak aku hingga kini aku sematkan dalam hati sanubariku ini...
Mungkin aku tak punya harta ..berpelajarn tinggi dan punya kedudukan tapi  mak sering berkata...
Aku punya hati yang baik................aku menangis dan mengalirkan air mataku di kala mak berkata sedemikian pada ku......
Aku beritahu pada mak..aku hanyalah insan biasa sahaja...tak lepas dari melakukan kesilapanselaku insan ini....mak hanya tersenyum....

"Belajarlah melalui kesilapan lepas...usah malu untuk bertanya..." Nasihat mak lagi....




Yang aku tahu sepanjang hidup ini dugaan yang paling susah dan payah adalah kekayaan harta dunia.... bukan omongan kosong atau tulisan biasa yang ku coretkan...
Hidup dalam kesederhanaan adalah lebih baik....syukur aku memilikinya.....alhamdulillah...

Aku pernah mengeluarkan kata-kata kesat pada adik ku...mungkin tahap kesabaran aku nipis.....

'Abang apa ada..!!!!!! sijil pun tak de.......!!!! adikku
"Bangga sangat dengan kertas ko tu....???!!!!!!" Aku

"Sampai lupa nak jenguk mak abah di kampung..ingat duit yang ko kirim tiap bulan dapat mengubat kerinduannya..." Aku

" Ye...aku memang tak punya kertas...tapi....mengenangkan ko tu ada kertas yang lupa pada asal usul ko.....!!!!!!!! kertas tu yang buat ko lupa ...." aku

Nak ke hentak (pukul)     adikku sendiri....bebas bersuara...dikala dewasa....
Genggeman padu buku lima telah erat pada tangan kanan tu....ntah mengapa...tiba-tiba aku teringatkan masa aku menghantarnya ke sekolah........membelikannya buku rujukkan...balik kebasahan akibat hujan lebat...meletakkan kain pada dahinya di kala di demam panas....mendukung ketika dia cedera di lutut kanannya, memandikan dia ketika sakit,

Genggaman tangan ku aku lepaskan.......
mengucap panjang aku dalam...hati.YA ALLAH.......kaulah penyelamatku....

LALU AKU TERINGATKAN KATA KATA MAK DI ATAS

Terjadi perkara sebenar seperti dugaan mak...mak pada masa tu hanya berbual kosong padaku...

Betul dalam pengajian aku...SETAN itu akan membakar kita ketika kita marah.....hati kita akan hitam....sebaiknya...andai marah ketika duduk..berdirilah, andai marah ketika berdiri... beralihlah tempat...SETAN meniupkan api kemarahan dalam hatiku..aku hampir tewas.....







8 comments:

ReramaBiru said...

kejayaan bukan diukur dengan sekeping kertas.kejayaan untuk buat mak n ayah tersenyum lagi bernilai kan. :)

TiranaAduka said...

*BlueiceButterfly

TEPAT SEKALI..!!!!!!!!!!!!

mamawaiz said...

tapi air dicincang x kan putus. semoga TA dan keluarga bahgia hendaknya

Unknown said...

lebih baik hidup untuk mencari bekal di akhirat , :)

bagus sharenya ^____^.

Aziela said...

Ini memang realiti kehidupan. Betul kata TA. Semalam pun kita dengar tazkirah yang sama dari doktor yang merawat kita. Kesenangan dan kemewahan hidup sebenarnya adalah dugaan yang paling susah dan mencabar.

Unknown said...

Menahan sabar dengan darah daging sendiri adalah satu pengorbanan terhebat..

Saya sentiasa merasainya..Apa pun, mereka lah darah daging kita..huhu

Sabar ya Tirana..:)

Ira said...

Sabar bnyk2 ye TA..
Menjadi yg lebih tua selalu kene bnyk mengalah..
Betul kata TA, kesenangan & kemewahan adalah dugaan yg paling hebat. kdg2 kita x sedar. kita akan sedar bila kita merasa susah.

Anonymous said...

salam tirana...

kejayaan paling besar dlm cerita tirana ni adalah membuang jauh amarah yg ada dm diri..syaitan tertewas ketika ini...alhamdulillah...