PECAYALAH TAK RUGI | Tirana Aduka
Custom Search

Friday, November 16, 2012

PECAYALAH TAK RUGI

Salam Di pagi Jumaat Penghulu segala Hari di mana Adam Di Turunkan ke Bumi...


Nyaman sungguh di petang yang damai.. udara nyaman lagi tenang di kampung ku..
kicauan bunyi burung yang pulang kesarang  mengalihkan pandangan ku ke arahnya.. mak berada  di ruang tamu sambil tadarus  Al-Quran menunggu masuk waktu Magrib.. Aku dapat dengarkan nada lembut suara ngaji mak...




Kedengaran KENTONG di surau telah di palu... Adzan dari Masjid berkumandang di ikuti dengan adzan dari surau... aku tersentak dengan laungan Adzan..bergegas aku  mencapai tuala mandi dan segera membersihkan diriku...

Kelewatan aku ke Masjid...

Kalau kawan-kawan aku aku berikan hadiah buku-buku yang telah ku baca... aku mungkn terlupa pada seseorang . Ya...mak dan abah... aku jarang bahkan hampir aku melupai mereka... tiada ole-ole buat mereka.. padahal merekalah tempat aku bermanja.. haha aku dah jadi kacang lupakan pokok...bukan kulit...

Aku pasang niat.. Nawaitu setiap bulan aku gaji .. setelah selesai semua yang wajib .. akan aku belikan sesuatu untuk mak dan abah..
( OH.....!!!! mak dan abah..maafkan anak mu ini yang sering alpa dengan kelekaan dunia ni..)
Untuk abah aku akan belikan abah tembakau kati 1 kilo sebab abah suka isap rokok... bunga cengkeh 1 kilo dan kertas rokok sekotak ..mungkin cukup sampai bulan lepas.
Untuk mak.. aku akan turun ke bandar Klang dan membelikan mak 2 pasang kain untuk mak jahit sendiri buat baju...
Hal itu aku nak jadikan perkara wajib setiap bulan untuk rutin ku...

Mak dan Abah terkejut pada bulan ketiga...dah ada 6 pasang kain tak berjahit yang mak simpan..abah pula dah ada 2 bungkus tembakau berlebihan.....tapi aku katakan...

"Aku sayang Mak dan Abah.....duit aku tak banyak tapi aku nak belanja abah dan Mak.." Aku..
"Abah tahu ko sayang kami...tapi ko kena simpan duit untuk kawin esok...lusa.." Abah..
"Tak payahlah begini setiap bulan..lagi pun banyak lagi bekalan abah.." Tambah abah lagi..
"Betul kata abah ko tu...ko kena pikirkan masa depan ko....." Mak mencelah....
"Ko banyak bantu keluarga abah tahu..." Abah...
"Abah nak tengok ko bahagia di masa depan.." Tambah lagi..
"Abah doakan aku....mak pun tau.." Suaraku manja....
"Insya-Allah....." Mak...

Dunia aku hanya Mak,Abah ,keluarga,sahabat  dan Triumph tak lupa..
Rezeki itu ada di mana-mana dan alhamdulillah walupun aku bergaji kecil tetapi syukur segalanya aku dapat  berdasarkan kemampuan aku..
Jika mak dan abah nak tengok aku bahagia di masa hadapan...aku pula nak tengok semua adik-adik ku berjaya di bidang akademik dan akhirat..

Waktu dulu-dulu kalau bertugas di masjid sebagai siak memang tak bergaji..tapi itulah rutin ku merangkap sebagai pembantu atuk aku (Bukan siak sepenuh masa) ntah tak tahu dari mana sumber duit datang... imam akan memberikan pada ku RM100 setiap bulan...aku pada mulanya menolak..tapi setelah di perjelaskan dengan lebih terperinci oleh Imam barulah aku sudi ambil..tu pun aku cepat-cepat bagi pada mak..

Pengalaman menyediakan lubang 7kaki x 3 kaki aku gunakan sebagai fardu kifayah untuk masyarakat setempat.. tu pun dapat duit...bukan sebagai kerjaya aku tapi kalau dah orang mendesak nak bagi takkan nak tolak ....kecil hati pulak..biasanya aku akan bahagi sama rata dengan kumpulan ku...Kalau tak sama rata aku akan mengambil bahagian yang sedikit.....dan aku sering berkata

"INi DUIT ORANG MATI TAU..!!!!!!" Aku pada teman-teman..

Cam biasalahaku akan bagi mak...memang aku tak pernah gunakan walau 10 sen hasil duit-duit yang aku dapat tu....(Bukan  Dari Gajiku)
Dengan Mak pun aku berkata begitu.....

"Sipulan meninggal dunia...ahli keluarganya bersedekah ..ni duitnya mak...Terpulang kat mak nak buat apa.." Ayat yang biasa aku kata pada mak...
Serius aku katakan bukan kerana duit aku buat semua tu.....kerana hatiku seronok aku buat...perasaannya sukar aku nak coretkan bila mana orang selesa beribadah...

Sebenarnya banyak lagi sumber-sumber duit yang aku tak sangka aku dapat... Syukur Alhamdulillah..
Bolehnya aku menulis setelah  merenung kembali kisah silam ku... tak rugi bekorban untuk ke dua ibu bapa...

TiranaAduka



34 comments:

Asmar Arafad said...

Dtg bw & follow

TiranaAduka said...

*Asmar Arafat
Terima kasih......sudi follow...dan sudi singgah....happy blogging

Kakzakie Purvit said...

Dari mana datangnya terharu kakak tak tahulah bila baca N3 ini. Tapi percayalah kakak suka cara TA. Moga hidup terus dalam rahmat dan keberkataan doa mak-ayah.

Ojo tuku kelembak akeh-akeh melas karo bapak sih. Bapak kakak orak ngerokok tau..

ayunidati said...

percaya

TiranaAduka said...

@Kak zakie..
Kisah lama sis..Thanks sudi lapangkan masa sis di teratak tiranaAduka..

*Iyok...mak ku wes bising wae...ono 30 pasang kabeh....huhu alhamdulillah aku wes mandek tukokke...pasal wes akeh banget...aku tukok key seng lain..



*@YUNID@TI
Alhamdilillah ...terima kasih sis sudi singgah.......kisah lama sis..tirana aaduka

Jue Jaynee said...

betul tu..tu la jue dok kampung je..keja kat kampung.sebab mak dan ayah jue.. kasihan dornag

Kakcik Seroja said...

Redho ibubapa adalah redho Allah juga... :)

Unknown said...

betul tu berkorban utk ibu bapa yang telah byk berjasa utk kita

Ikhwan Suhaimi said...

kalau betul cara rezki tu digunakan insyaallah pintu2 rezki lain akan terbuka.Honestly, it's hard to be like TA... hermmm good Luck !

TiranaAduka said...

*Jue Jaynee
Oh begitu..ape pun semoga mak dan abahJue Jaynee berbahagia selalu...mujur ada Jue Jaynee

*KakcikNur
Betul tu sis...amin amin

*abah khalisha
Yup....tak mungkin kita dapat membalasnya hingga ke akhir hayat kita nanti.....Thanks sudi singgah..

TiranaAduka said...

*Ikhwan Suhaimi
No komentor abit TiranaAduka segalanya ada di dalam blog ni..yang baik diikut yang buruk di jadikan sempadan...

Thanks Cheff terhebat kita...sudi singah walau bz...cuti ke..?

wantie said...

dulu nenek saya ada ckp yang dia tak de la harap apa apa dari anak anak. cukuplah kalau anak anak boleh beli rokok tembakau. dia dah syukur sangat..

bila dah lama lama.. dia mula sedar rokok & tembakau tak baik utk kesihatan, mula lah dia suruh anak anakny berhenti membeli..
sib baik dia dapat berhenti merokok..

miss yatie said...

betul tu, kita kadang2 lebihkan kawan2 dr ibu bapa, padahal mereka dah banyak berkorban dlm membesarkan kita,

Alhamdulillah...kalau kita masih ingat dan sayang pada mereka, berbakti selagi mereka masih ada dan berdoa untuk kesihatan dan kebahagian mereka

Cikrosecute said...

nice entry ta...terharu baca

insan_marhaen said...

teringat kedua orang tua akak bila baca kisah ni..dengan abah , tak lama mana dia merasa duit gaji akak.. cuma dengan mak..alhamdulillah...tapi bila dua2 dah takde bahagaian yg selalulberi pada mereka akak salur ke lain atas nama ke duanya...

ayut said...

tetibe teringat kat arwah mak gan arwah abah T_T...berkhidmat utk mereka dengan mengirimkan doa bt mereka skrg..mudah-mudahan mereka bahagia di sna..insha Allah.sesungguhnya mmg tak pernah rugi dgn stiap kbaikan yg kite bt :)

Unknown said...

Percaya ! Thanks sharing ^^

Bdw, trima kasih singgah blog sy...

Anonymous said...

baca n3 ni teringatkan arwah abah!. alfatihah

mama aini said...

berbakti kpd ibu/ayah selagi mereka masih ada..supaya tiada kesalan bila kita telah kehilangan mereka nanti.. :(

Unknown said...

kunjungan blik succes shob follow succes inget foolobacknya bos dan terimakasih dan semoga succes selalu shob (y)

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...

tiada apa yg kita perlukan sebagai seorg anak...hanya doa dan restu ibu bapa..... merekalah dunia kita sebenarnya......

Unknown said...

baca entry ini saya tau kerjamuuu

kerja semulia disisiNya.
tahniahhhh..
sukar nak temu dirimu era kini..

chaiyokk

a.R said...

bny juga ttinggal nih..... kene catch up blk entry lama TA....

Fifi Nadhrah said...

seronok bace entry ni.. gaji biar sikit.. asal berkat.. kalau sikit.. berkat.. kite letakkan di tempat yang betul pulak.. mesti ade lebih.. mesti cukup.. dari banyak dan tak berkat.. kejap je habis.. tak tau la pergi mane..

suke jugak bace kisah TA pergi masjid dan bertugas di masjid.. tenang je kan kat masjid.. abah fifi dulu sian.. skrg ajk kebajikan.. klau ade function ape2 kat majid mesti turun ramai.. dari atuk sampai ke cucu gotong royong di masjid.. seronok mengimarahkan rumah Allah..

Unknown said...

kompon dari gambar tu lu memang TiranaAduka bro...

rabab saad said...


شركة مكافحة حشرات بسكاكا
شركة تنظيف افران بعرعر
شركة تنظيف مساجد بعرعر
شركة تنظيف مسابح بعرعر
شركة تنظيف مجالس بعرعر
شركة تنظيف شقق بسكاكا
شركة تنظيف فلل بعرعر
شركة تنظيف شقق بعرعر
شركة تنظيف بعرعر

dgfdgfgfgd9@gmail.com said...

شركة تنظيف افران بالدمام
شركة تنظيف مطابخ بالدمام
شركة نظافة ستائر بالدمام
شركة نظافة بيوت شعر بالدمام

Unknown said...

شركة تنظيف خزانات بالدمام
شركة شفط بيارات بالدمام

شركة كشف تسريبات بالدمام
شركة تنظيف سجاد بالدمام


شركة تنظيف موكيت بالدمام

شركة تنظيف منازل بالدمام

شركة تنظيف شقق بالدمام

شركة تسليك مجارى بالدمام

شركة تنظيف استراحات بالدمام

Awad Elsayed said...

شركة عزل فوم بجازان

شركة عزل خزانات بجازان

شركة عزل اسطح بجازان

شركة عوازل بجازان

شركة كشف تسربات بجازان

wigsmarket said...

Thanks so much for another post. I be able to get that kind of information information. friend, and exactly. wigsmarket

idnplay apk said...

His is the right blog for anybody who desires to find out about this topic. You realize so much its virtually laborious to argue with you (not that I actually would need…HaHa). You definitely put a brand new spin on a topic that's been written about for years. Great stuff, just great! idnplay apk

Mai said...

وجهات
خدمات تبوك
شقق فندقية في تبوك
فنادق تبوك 5 نجوم للعرسان

tawkl said...


شركة تنظيف خزانات بالخرج