| Tirana Aduka
Custom Search

Tuesday, November 20, 2012


Aku Mohon KeAmpunan Dari Mu Ya ALLAH...

Nyaman sungguh di petang yang damai.. udara nyaman lagi tenang di kampung ku..
kicauan bunyi burung yang pulang kesarang  mengalihkan pandangan ku ke arahnya.. mak berada  di ruang tamu sambil tadarus  Al-Quran menunggu masuk waktu Magrib.. Aku dapat dengarkan nada lembut suara ngaji mak...

Kedengaran KENTONG di surau telah di palu... Adzan dari Masjid berkumandang di ikuti dengan adzan dari surau... aku tersentak dengan laungan Adzan..bergegas aku  mencapai tuala mandi dan segera membersihkan diriku...

Kelewatan aku ke Masjid...


Kalau kawan-kawan aku aku berikan hadiah buku-buku yang telah ku baca... aku mungkn terlupa pada seseorang . Ya...mak dan abah... aku jarang bahkan hampir aku melupai mereka... tiada ole-ole buat mereka.. padahal merekalah tempat aku bermanja.. haha aku dah jadi kacang lupakan pokok...bukan kulit...

Aku pasang niat.. Nawaitu setiap bulan aku gaji .. setelah selesai semua yang wajib .. akan aku belikan sesuatu untuk mak dan abah..
( OH.....!!!! mak dan abah..maafkan anak mu ini yang sering alpa dengan kelekaan dunia ni..)
Untuk abah aku akan belikan abah tembakau kati 1 kilo sebab abah suka isap rokok... bunga cengkeh 1 kilo dan kertas rokok sekotak ..mungkin cukup sampai bulan lepas.
Untuk mak.. aku akan turun ke bandar Klang dan membelikan mak 2 pasang kain untuk mak jahit sendiri buat baju...
Hal itu aku nak jadikan perkara wajib setiap bulan untuk rutin ku...

Mak dan Abah terkejut pada bulan ketiga...dah ada 6 pasang kain tak berjahit yang mak simpan..abah pula dah ada 2 bungkus tembakau berlebihan.....tapi aku katakan...

"Aku sayang Mak dan Abah.....duit aku tak banyak tapi aku nak belanja abah dan Mak.." Aku..
"Abah tahu ko sayang kami...tapi ko kena simpan duit untuk kawin esok...lusa.." Abah..
"Tak payahlah begini setiap bulan..lagi pun banyak lagi bekalan abah.." Tambah abah lagi..
"Betul kata abah ko tu...ko kena pikirkan masa depan ko....." Mak mencelah....
"Ko banyak bantu keluarga abah tahu..." Abah...
"Abah nak tengok ko bahagia di masa depan.." Tambah lagi..
"Abah doakan aku....mak pun tau.." Suaraku manja....
"Insya-Allah....." Mak...

Dunia aku hanya Mak,Abah ,keluarga,sahabat  dan Triumph tak lupa..
Rezeki itu ada di mana-mana dan alhamdulillah walupun aku bergaji kecil tetapi syukur segalanya aku dapat  berdasarkan kemampuan aku..
Jika mak dan abah nak tengok aku bahagia di masa hadapan...aku pula nak tengok semua adik-adik ku berjaya di bidang akademik dan akhirat..

Waktu dulu-dulu kalau bertugas di masjid sebagai siak memang tak bergaji..tapi itulah rutin ku merangkap sebagai pembantu atuk aku (Bukan siak sepenuh masa) ntah tak tahu dari mana sumber duit datang... imam akan memberikan pada ku RM100 setiap bulan...aku pada mulanya menolak..tapi setelah di perjelaskan dengan lebih terperinci oleh Imam barulah aku sudi ambil..tu pun aku cepat-cepat bagi pada mak..

Pengalaman menyediakan lubang 7kaki x 3 kaki aku gunakan sebagai fardu kifayah untuk masyarakat setempat.. tu pun dapat duit...bukan sebagai kerjaya aku tapi kalau dah orang mendesak nak bagi takkan nak tolak ....kecil hati pulak..biasanya aku akan bahagi sama rata dengan kumpulan ku...Kalau tak sama rata aku akan mengambil bahagian yang sedikit.....dan aku sering berkata

"INi DUIT ORANG MATI TAU..!!!!!!" Aku pada teman-teman..

Cam biasalahaku akan bagi mak...memang aku tak pernah gunakan walau 10 sen hasil duit-duit yang aku dapat tu....(Bukan  Dari Gajiku)
Dengan Mak pun aku berkata begitu.....

"Sipulan meninggal dunia...ahli keluarganya bersedekah ..ni duitnya mak...Terpulang kat mak nak buat apa.." Ayat yang biasa aku kata pada mak...
Serius aku katakan bukan kerana duit aku buat semua tu.....kerana hatiku seronok aku buat...perasaannya sukar aku nak coretkan bila mana orang selesa beribadah...

Sebenarnya banyak lagi sumber-sumber duit yang aku tak sangka aku dapat... Syukur Alhamdulillah..
Bolehnya aku menulis setelah  merenung kembali kisah silam ku... tak rugi bekorban untuk ke dua ibu bapa...

TiranaAduka



14 comments:

Anonymous said...

bagusnyer, suka KA dgn n3 ni

mama maman aka yana said...

hmmm.. rindu kat famili.. :)

Unknown said...

moga dalam redha-NYA selalu..=)

Jna marcello said...

Tersenyum sndri Na bace enty ni..yee semoga sentiasa diredhai ;)

kakrose said...

TA memang anak yg baik.:)

LYAfrina said...

bertuah ibubapa TA

ibuintan said...

syukur... anak yang baik, beruntung kedua ibu dan bapa

Yaya Mohd said...

anak yg baik ni..bgus..=D walau suatu msa nti kita bgaji tgi atau berada d ats jgn sekali-kali lupa kt mak ayah..=>

*ouhh..luv my parents also...so much! ^_^*

Cikgu Ma said...

moga mendapat redhaNya ^_^

Unknown said...

rezeki sentiasa ada dimana2...hanya kita perlu berusaha.....
teruskan berbakti pada ibu bapa bro!!!! sesungguhnya tanpa mereka....tak bermakna hidup kita......

Si Matatajam said...

Sejuk perut mak TA ngandungkan anak yg baik cam TA ni

chemie said...

semoga berjaya dunia akhirat TA

Wanieys a.k.a IbuQalief said...

Bertuah ibu bapa TA dpt anak yg baik mcm TA :-)

aku HaniAsyira said...

selalu orang yang berbakti kepada mak dan ayah ni dpt ganjaran yang kdg2 kita tak sedar