NIAT KU BERUBAH - TiranaAduka | Tirana Aduka
Custom Search

Wednesday, October 3, 2012

NIAT KU BERUBAH - TiranaAduka


Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani

"Terima Kasih Atas tawaran abang pada saya... saya amat-amat hargai..." Aku mula berbicara sambil berdiri bertentangan dengannya
" Bang ....saya dah ada kerja tetap walaupun gajinya tak lumayan...." Balasku lagi
" Kamu tak mahu lah ....apa yang saya tawarkan...?!!!! " Nada nya keras
" Terima kasih bang saya terpaksa menolak ...harap abang tak berkecil hati..' Aku dengan
nada lembut
"Kamu tak mahu berfikir dahulu ke..?!!!!!!" Tambahannya lagi
Aku hanya mampu tersenyum
"Oh ya bang .....maaf saya bertanya ...mana anak-anak abang...senyap je  kat sini..? " TanyaKu
"Belum ada rezeki lagi lah dik..." Balasnya  mudah
"Kami berdua je......sunyi juga rasanya..Kalau nanti kamu berubah hati...jangan lupa telifon abamg" Terangnya lagi....

' Saya minta diri dulu bang......" Aku .... sambil bersalaman dengannya...
" Nah dik ini kad abang kalau kau berubah fikiran ...datanglah.....kalau kau nak minta pertolongan apa-apa datang...jangan segan-segan..." Katanya....
"Terima kasih bang..." Balasku...

Niat ku sebenarnya kat ke rumah  Lia .........buat pertama kalinya...aku nak ke rumahnya.... kalau bab cari alamat rumah .....................erm......aku tak susah.........bagi je alamat mana-mana Insya-Allah aku sampai...kata orang malu bertanya sesat jalan.......aku tak tanya aku cari dulu......pepatah tu pilihan kedua aku

Tulisan tangan Lia pada kertas yang ku kocek semakin lusuh.........dakwat biru pun semakin kabur.....
Alhamdulillah keadaan motor aku seperti biasa...tak de apa yang berubah...almaklumlah motorsikal cabuk siapalah yang sudi nak ambil......pada masa tu besi buruk pun jual tak laku.......kuncinya ada lagi tercacak pada suis....cuai sungguh aku.......

Kata member-member lepak aku...kalau masuk kawasan bandar " Jangan sesekali memberi salam......alah macam kita kat kampung-kampung.....jerit je bagi salam......pastinya ada yang menyambut salam kita nanti...hahahahhahahahahhha (abis tu nak buat apa..kalau datang rumah orang di bandar...
" TEKANLAH LOCENG atau SUIS yang berada berdekatan pintu pagar kalau tak de cari sampai ada..pasti ada............kalau ada yang keluar...barulah bagi salam...ahhahahahahahahahahha........
Itulah ilmu serba sedikit yang aku dapat dari kongsi-kongsi cerita di tempat lepak aku......... aku gunakan sepenuhnya............... memang betul ......sebab salah seorang kawan aku dah terkene....

" Ding........Dong........!!!!!!! " aku dengar bunyi tu hingga ke pintu pagar..
Kelihatan kelibat seorang lelaki bermisai...nampak garang...berseluar pendek.....memerhatikan aku...dari pintu kacanya...

Aku tekan loceng sekali lagi.................dia meluru keluar...............
" Assalamualaikum bang...!!!! Lia ada...? saya kawannya........." Kataku
"Waalaikum salam........ Tunggu sekejap..........!!!!!" balasnya.....separuh badannya di keluarkan dari pintu kaca( Sliding door) separuh badannya lagi berada di dalam rumah.....suaranya agak garang....tiada senyuman buatku....aku tak kisah......sebab aku dah sedekah senyuman aku padanya......aku dapat 1....

"EEEEEEEEEh...... !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!" berjaya juga cari rumah Lia erk..!!!! tak sangka....masuk ...masuk masuk...bukak la pagar tu....tak kunci la......." Suara lia.........ketika melihat aku berdiri tercegat di tepi pintu pagar.......................gembiranya dia sambil tersenyum menyarungkan seliparnya...menuju ke arah pintu gate rumahnya menyambut kedatangan aku.................................

"Aduh Lia......................................................... tergugat iman aku.....................gugur jantung...." Aku masuk melangkah sambil berkata sedemikian...
" Kenapa pulak..................?????????" templak Lia........sambil meninggikan suaranya
" Mana taknya..........Addddoi,,,,!!!!!!!!baik ko tukar baju dan seluar ko tu.........................................aku rasa nak balik ni..!!!!" Nasihatku...............
Aku faham ...jika kita di rumah......kita bebas berpakaian...tetapi..............................
Lia berseluar amat-amat pendek.....seluar jean di gunting hingga........betul-betul pendek.......Fesyen katanya............berbaju t-shirt yang amat jarang hingga menampakkan.................dia tidak berbaju dalam......luluh rasanya jiwa aku..........

" Sebelum aku  masuk baik ko tukar dulu........aku tunggu kat sini jap..." Nasihat aku...
"Baik Ustat..."  Perli Lia dengan  manja..........
"Ok tak................Tara......!!!!!!!..........." Tiba-tiba Lia muncul melompat keluar dari muka pintu......ber baju kelabu.............dan berseluar panjang...................tapi yang pastinya dia lupa nak pakai baju dalam.......
LIa....................lia.......................
" Ko nie kampung la..........cubalah moden sikit" Lia bersuara...
"Ye ye...akulah orang kampung......" Suara ku membalas
"Ko duduk jap..Lia buat air...kat dapur." Lia
" OK..................." Balasku.......

Memang Lia  anak orang berada......keluarganya yang berada Lia tak bagi aku...........hahahahah......aku tak dapat menilai keluarga Lia dengan kedatangan ku baru beberapa jam...............berada di rumahnya
Lelaki tadi yang sambut bunyian locengku....lalu di hadapanku.............

" Kawan Lia sekolah ke......?" Tanyanya
"Saya Imran abang Lia......." Suaranya.....
'Lawa  rambut......" katanya lagi...
Aku bangun dari tempat dudukku......ingin berjabat tangan dengannya........ kami bersalaman
Tak sempat aku nak jawab satu pun soalannya..................aku hanya mampu memulakan dengan senyuman..................
Baru selesai aku perkenalkan diri ku pada abang Lia...Lia sampai dengan dua gelas air di dulang dan biskut ....

"Ni la abang Lia..............." Kata Lia
"Hensem tak............?" sambungnya lagi
" Baru kenal tadi Lia....." Kataku

" Lia..!!!!!!!! lia nak ikut tak.............!!!!!!!!" suara dari atas tangga tiba-tiba kedengaran menuju ke arah  kami bertiga
"Tuu...................................kakak Lia........................." Lia...
" Eh.............................................ada tetamu ke.!!!???.......kawan abang ke..?" Kakak Lia Bertanya
" Kawan Lia la......"  Suara Lia Garau
" Hai........................................saya Syima............selamat berkenalan.....masih single lagi ke......?Hensem la..." Keramahan kakak Lia mengoda...tak hirau pada yang ada di situ
" Kalau You belum berpunya.......boleh I ......................................." kakak Lia...
Sambil menghulurkan tangan untuk berjabat tangan denganku............. aku serba salah........mujur aku tak panik ekekekkekekekekkeke
Aku guna cara purba ku....... 

Aku Berdiri tegak.........sambil tunduk sedikit lalu menyebut nama ku.....dan di akhiri dengan
" Selamat berkenalan.............." Macam orang jepun tunduk hormat pada ketuanya.............
Memang agak lucu dan lawak keadaannya............( aku nak mengelakkan dari berjabat tangan dengan kakak Lia)
Lia hanya tersenyum........Lia dah paham akan aku....dan siapa aku sebenarnay..........

"Kawan ko ni...lawak la Lia.........." Kata kakaknya
Kakak Lia......... ahhahahahahhahahah....berpakaian pun  sama macam Lia.........menahan mata aku di rumah Lia....tapi aku tak nasihat kakak Lia...aku hanya mampu berdoa di hatiku........
Seksi bagi dia dan fesyen terkini bagi dia....seksa bagi aku...............adoi.aku parah...........
Itulah kehidupan mereka..........


"Kakak......jangan nak ngada...." Gertak Lia pada kakaknya dengan manja
"Kawan ke........Boifriend ni...........?" Tanya kakak Lia  pada Lia
"Kita bincang malam nanti lah kak..." Lia  ..
"kalau ko tak nak akak nak...hehehehheheheheheheheh" Suara kakak Lia selamba je sambil meninggalkan kami......

" Apa mimpi sampai sini.............dapat pulak tu cari rumah Lia......" :Lia
" Nak Minta tolog pada Lia sebenarnya...................." Aku mula serius..............
" Kalau Lia mampu Lia tolong..............tak de hal punya.' balasnya dengan penuh yakin.......
"Tapi saya malu Lia ....nak suarakan..." Aku......
"Jiwang la pulak ............................ macam ada something je........................" Lia melihat aku tajam...
"Minum la air tu.............................." Pelawa Lia.............

"Lia.......aku ingat aku nak..............................."
Suara tu terhenti seketika..........



"Aku nak.............. sambung belajar lagilah....tapi aku dah tua sikit..............dan kewangan aku tak cukup" Aku mula bercerita..
"Soal DUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUITTTTTTTTTTTTT...!!!!!!! kecik punya hal.." Lia
"Bukan soal duit Lia......setelah ku congak dan aku timbang tara...aku mampu menampung pelajaranku...cuma yang ku risaukan...jika sesuatu berlaku pada aku ...maksud aku.......adik aku sakit ke....mak aku terjatuh tangga ke.....semua itu memerlukan duit....dan dari simpanan akulah aku gunakan untukk semua itu..............................aku tak mahu manjadi "ibarat bunga kembang tak jadi..." Ceritaku...

Lia termenung sejenak sambil berfikir.............................
"Ko nie...........mana ko tahu esok lusa....bagaimana keadaanya.." kata Lia...
"Siapa kau untuk menentukan esok..? ' Lia...
"Aku bersangka je Lia...manalah tahu...." Balasku....
"ko kena yakin............berdoa dan usaha.setelah itu tawakal.' Khutbah Lia keluar..

Aku menjadi hairan..........kata-kata yang keluar dari seorang yang...........erm.............malu aku nak ulas disini tentang Lia /...\
' Ko ingat tak ko pernah bagi aku 2 buah buku............aku baca banyak kali tau..." Lia
"Terima Kasih........... banyak membantu aku..........aku ingin mengubah hidupku......" Lia...
Aku pelik.................mengingai kembali.....detik-detik pertemuan kami seketika dulu...........
Aku nie...jenis yang suka membaca..........bukan novel.........maaf......
Kalau aku bagi hadiah....aku akan bagi hadiah buku yang telah aku selesai baca.........terlalu banyak ku berikan pada kawan-kawan aku...ntah berapa  aku tak ingat........Salah satu cara aku berdakwah...mungkin dia tak baca hari ini, esok lusa...................................mungkin di suatu masa kelak pasti di beleknya.........

Dan aku beli buku bukan yang cekai-cekai..........selalunya..aku lihat tajuk yang menarik......harga takyah certilah....... prinsip aku  jika aku ke kedai kaset aku akan beli satu keset rock...dan pastinya aku akan  kekedai buku.........untuk membeli 3 atau 4 buah buku yang pastinya tidak akan ku baca bila balik nanti........tunggu aku lapang...hehehhehehe...tulah tabiat  buruk ku...aku...........

Aku suka bandingkan hasil bacaan aku dengan kehidupan aku...........penulisan berdasarkan pengalaman hidup memang seronok...yang baik di ambil yang buruk di jadikan pengajaran...

Mungkin Lia... terkena pancaran sinar ketakwaan...pada hatinya....................
Serius aku katakan Lia tak pandai bersolat   sejak umur 10 tahun lagi............

" Boleh tak Ko ajar Lia sembahyang........terlanjur ko dah datang ni." Pinta Lia........
"Apa..................................!!!!!!" aku terkejut sambil bersuara
"Jom.......jom.....masuk bilik Lia........Lia minggu lepas ada beli sejadah dan telekung." Lia.......
"Jangan Buat hal Lia..................." Kataku
"Kenapa Pulakkkkkkkkkkkkk...........kita nak belajarlah ...bukan nak buat apa-apa..lagi pun akak dan abang aku ada dalam rumah ni.............. apa nak takutkan." Lia menambah hujah.............

"Banyak lah ko punya belajar Lia." Suara aku
"Sampai hati ko kata pada aku cam tu." Suara Lia sedih sambil membuat muka...
"Lia ikhlas la...........nak belajar...................................buku panduan tu ada gak tapi tak jelas.." sambungnya
"Liaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa.....Lia..........................." suara aku panjang...

"Kalau ko nak belajar bab solat nie...ko datang rumah aku je..nanti aku bagi tahu adik pompuan aku.." Terangku
"Ala.........................................aku nak dengan ko......' Kata Lia...........
Mungkin Lia ada menaruh hati pada aku...........................aku sebenarnya dah perasan lama......Lia nie jenis jinak-jinak merpati...walaupun dia jenis sosial...tapi pandai dia jaga diri.......aku tabik sikit dengannya........tapi aku biasa-biasa je padanya...bukan aku jual mahal dan memilih...ntahlah ...hati belum terbuka kot ..kesan kisah cinta lamaku...parutnya masih ada.......lum hilang lagi
"Betul aku akan ada membantu adik pompuan aku nanti............................" Pujukkku....
"Aku datang nie sebenarnya nak selesaikan masalah aku..............terselesai masalah ko pulak.." Deses aku
"Eh apa yang aku katakan tadi tak betul ke.............?" Ucap Lia..
"Betul ......tak salah...cuma aku nie terkadang terlalu risau.......kerisauan melampaui..." Aku

Aku pulang      ......dalam perjalanan pulang aku singgah di salah satu tol untuk bersolat magrib terlebih dahulu...selesai solat aku kembali memulakan perjalanan pulang dengan tenang........

Sampai di rumahku............... Isyak dah berlalu hampir setengah jam...aku bersihkan badanku....... Selesai solat aku memikirkan tawaran yang di tawarkan.........aku berkecamuk..........

bersambung

Mungkin Anda Berminat Untuk Membaca


  • Promosikan Blog anda Percuma Seperti Disini

  • 33 comments:

    Unknown said...

    rajinnyer tulis cerpen.

    ok nantikan episod seterusnya..

    Nor Zilla Sensei said...

    perghhh... bace ni sambil makan2 lg. respect la kat u ustaz.huhu. dugaan semua itu.

    Kakzakie Purvit said...

    Penak jugak kakak mboco cerito iki dik. Tenan-tenan opo cerito wahe. Angger tenan wes kewajipan ngajar bocah wedok kuwi solat...

    a.R said...

    lagi.......~

    .::: Princess MOMOY :::. said...

    wahhh...mcm tu pula
    urm..selalu jumpa gegirl yg gila seksi
    tapi x pula jumpa gegirl yg seksi tak pakai b** jumpa org.

    momoy rasa TA ni kena terbit novel la
    talent tu ada
    ataupun sebenarnya dear TA memang novelist cuma momoy jer tak tahu
    pakai nama samaran mungkin. ya mungkin. siapa tahu.

    wahida said...

    ye betul, apa kata buat novel pas ni?

    Anonymous said...

    suka dgn cerita2 TA ni

    Unknown said...

    next????

    Unknown said...

    sambungannya bila???

    Si Matatajam said...

    Kussss iman ustaz tu...hu hu...terlebih moden anak dara tu...

    hnahdy said...

    tengah kusyuk baca. bersambung la plak...haha

    Kakzakie Purvit said...

    Angger nyambung cerito ne ojo kelalen kakak dikandani yo. Wes rong kali kakak merene hurong ono meneh..

    Jna marcello said...

    sambungan..?

    Cik Puan said...

    Dah agak dah..mesti TA tak terima keja tu..
    Cik tunggu sambungan entr ne^^

    Kira Sakura said...

    bagus dia tegur Lia. at least dia tak biarkan kawan dia dan perasaan dia hanyut. ok saya tunggu sambungan

    Unknown said...

    jenuh baca....hehe...

    ramai yg minta sambung tu...

    -meeSUPERGIRL- said...

    lah cerpen rupanya ... igt cte sndri .. hehe

    haryati said...

    hihi...bley wat novel pasni...ada bakat...

    fifie said...

    Mula mula ingat kan cerita sendiri rupanya cerpen. Keep on writing. suka baca cerpen nie. Hehe. Dan terima kasih sebab selalu tanya kabar fie.

    Unknown said...

    sambung2.....cepatttt !dah mcm dalam novel dah...berbakat menulis nie...terbaikkk !

    Nieda said...

    Panjangnya. ingat ke story hr ni rupanya cik kiah tertipu kihkih

    Unknown said...

    wah TA ada bakat lah bab nulis cite nih..
    tertarik :P

    insan_marhaen said...

    TA...boleh jadi penulis lah... suka baca..

    THE AUTHOR said...

    Wah!! cerpen yang menarik..
    Ingatkan cerita betul..yalah!! first time godek blog ini...hehhehe

    U in my bloglist
    Hanif blog bloglist
    Check It Out!!!!
    Check blog anda berdasarkan bloglist abjad
    Every week saya datang melawat tapi dengan syarat always updated blog..hahahha

    sHiMi sHinHae~ said...

    wah mmg suka tulis crpen ea :D

    Unknown said...

    :) aku datang nak melawat kamu TA salam khamis

    Madam iEeDaZ said...

    singgah pagi khamis..
    assalammualaikum :)

    nur anis said...

    cerita yang menarik..:)

    KakNi said...

    tak sabo, terkedu, semua ada

    insan_marhaen said...

    lepas baca cerita TA bace plak komen2 yang ade..senyum sendiri akak..

    sephia sophia said...

    cerpen kehidupan sendiri kot, kan?

    QasehnyaRania said...

    menarik..ada sambungan tak?

    tadi terbaca pantun TA di blog sekadar coretan..ada bakat..
    apa kata TA join segmen ni

    http://www.mialiana.com/2012/10/segmenmariberpantun.html

    sal ya said...

    thumbs up!!!