NOMBOR 40an | Tirana Aduka
Custom Search

Monday, July 9, 2012

NOMBOR 40an

Follow my blog with Bloglovin
TiranaAduka
Sekadar Gambar Hiasan
Tidak pernah merasa menduduki tempat pertama di dalam peperiksaan...dan setiap kali mak dan abah sain report card mereka tersenyum.......seperti aku tak bersalah...
Membuatkan aku rasa bersalah pada diri ini.....kalau tak nombor 2 dari belakang..mesti nombor 3 dari belakang......itulah prestasi aku dikala keputusan peperiksaan. Dakwat merah tak pernah lekang di setiap helaian report card aku......setiap tahun


          Abah dan mak tetap senyum dan menasihatiku agar belajar bersungguh-sungguh begitu juga dengan adik-adikku....sering dinasihati agar rajin-rajin belajar demi masa depan yang cerah......Syukur adik-adikku tak ada secalitpun dakwat merah di report cardnya....dan yang paling aku pelik...mak dan abah tak pernah membanding-bandingkan kami sama ada kami nie pandai ke atau bodoh....mereka seolah-olah memberikan sama rata kasih dan sayang pada kami semua......

     Itulah Harta yang ku dapat dari mak abah ku....harta pertama.....KASIH SAYANG.....dan SEMANGAT.....
Aku.....mula tumpukan pada pembelajaranku hingga lewat malam......aku dah kurang riadah dengan sepupuku.....hanya 2  atau 3 kali seminggu sahaja kami main bersama......
Di waktu petang aku suka memberi latihan pada adik-adikku...buku tahun lepas yang tinggal berapa helai je nak abis ............................aku gunakan untuk ku buat soalan yang senang-senang untuk adikku....
Aku akan menulis satu nota...dan aku akan kemukakan pada cikgu ku di sekolah......bagi soalan yang aku tak paham.....
Biasanya 10 soalan atau lebih...pasti akan ku beri pada cikgu..soalan bodoh pun pernah aku tulis....mungkin aku mengantuk......sama ada mata pelajaran matematik,alam dan manusia dan agama......

           Seingat aku.....aku dapat tempat pertama di kelas masa peperiksaan akhir tahun pada darjah 5 dan nombor 2 pada darjah 6.....keputusan UPSR aku 2a dan 3b kalau tak silap........
Terasa sedikit hampa.....ketika itu...tapi....mak ku beritahu......
"Usaha lagi...sabar...mak akan doakan..." hiba rasanya bila mendengarkan kata-kata ibuku.....

       


9 comments:

IntaNBerliaN said...

InsyaAllah.. jika kita rajin berusaha pasti kita berjaya.. awk dah buktikannya :-)

btw, saya dah follow n letak link awk di bloglist :-)

TiranaAduka said...

#IntanberliaN

Terima kasih diucapkan.....
sekadar memori usang yang di tulis di maya ini buat tatapan Tirana di hari lusa....


Terima kasih

caliph shuriken said...

slagi kita berusaha, pluang kejayaan sentiasa terbuka ^^

TiranaAduka said...

#caliph shuriken
memang betul tu bro....tapi kalau
disuntuk dengan motovasi yg baik lg memberangsangkan

insan_marhaen said...

zaman akak dulu masih lagi Penilaian Darjah 5..

TiranaAduka said...

#C'Jai..
Erm.....mesti bestkan sis waktu tu....saat saat belajar.....

.::: Princess MOMOY :::. said...

huhu...baca cerita ni teringat zamn sekolah dulu
bila tunjuk report card atau paper exam.
mak akan tengok jawapan yang salah.
kenapa boleh salah
then kena denda tulis jawapan yang betul seratus kali
seksa tapi percayalah cara ni terus lekat dlam otak
tak akan jawab salah lagi bila jumpa soalan yg sama

TiranaAduka said...

#Puteri Momoy Yang cantik
Terima kasih sudi membaca entry TiranaAduka.....apa pun happy blogging

Nor Zilla Sensei said...

wah..dapat no pertama..sepanjang sy belaja tak penah lg dapat no pertama.hahaha