KEKUATAN - TiranaAduka | Tirana Aduka
Custom Search

Tuesday, July 31, 2012

KEKUATAN - TiranaAduka

kenangan ku 20 tahun lepas.......Siapa kuat........nak kuat.....untuk apa.....sampai bila
Sebesar jarum peniti dimasukkan dari telapak tangan kiri...aku rasa bagai ada sesuatu yang mengalir diurat tanganku.....kebas....seakan besar bengkak tanganku...selang 15 minit aku rasa seperti sedia kala.....Bangga ku rasakan......aku mempunyai apa yang tidak dimiliki oleh orang lain....



   Orang kampung sering bercerita dari mulut ke mulut mengenai Haji Ramlan........Pendekar....Ramlan Pendekar gelarannya....aku menemuinya pada petang hari setelah aku selesai menunaikan solat asar di masjid........ Hajat ku di tolak pada mulanya....atas alasan aku  masih belum bersedia dan tak mampu....dan aku tak layak........setelah di perjelaskan satu persatu syarat dan amalan.......untuk memiliki kekuatan tersebut....aku pulang dengan seribu pertanyaan....adakah akau mampu adakah aku yakin....
Selang seminggu aku menemuinya semula,,,,......

      Dia meminta pengeras  bukan duit tetapi berupa barang sajian.......aku jahil ketika itu dan aku turuti saja...
Pagi..selepas solat dan sarapan.....aku mengambil sebilah parang...aku cuba menetak lenganku......mula-mula dengan perlahan......diikuti dengan tetakkan yang amat kuat,,,,,,nyata tiada sedikit kesan pada lenganku.....aku bangga....
DALAM gelanggang....kebolehan aku di uji dengan tetakkan pedang dan parang.....ternyata tiada kesan.......ada 2 orang lagi sahabat aku yang seperguruan dengan ku...boleh melakukan aksi yang merbahaya ini......

    Ada amalan dan pantang larang yang harus di ikuti dan di jaga.....jika kita setuju dan akur.....barulah boleh kita ambil....jika berat baik tak payah.....memang susah rasanya hidup...bagi aku ketika itu....terikat...itu tak boleh ini tak boleh...sedangkan pada aku apa salahnya.......

   Dengan arus kepesatan ekonomi dan teknologi...aku mengikuti perkembangan semasa......sungguh teruja dengan teknologi yang ada sekarang....cepat pantas dan efeksyen.... semakin hari semakin banyak.... benda baru yang ku ketahui...
Empat tahun berada dalam tubuh badan ku.....hampir sebati.....Jarum emas........susuk......yang masuk dalam badan ku....hendak ku keluarkan.....aku dah tak tahan dengan amalan dan pantanag larang.....itu alasan yang kukuh buatku....aku berjumpa dengan orang yang memasukkannya dulu...Ternyata... muram sambutannya...ku rayu agar segera di buang.....

   Mujur pada usia yang uzur di masih kuat ..........jarum emas yang keluar dari tangan kiri ku bertukar hitam......baunya.. hanyir.....nak muntah aku.....menahan bau yang hanyir,,,aku hampir pening....sakitnya bagai terputus tanganku........
  Syukur aku kembali ke jalan yang di REDHAI OLEHNYA....amin................

12 comments:

Anonymous said...

jangan wat main2 benda2 mcm ni dik oi!

TiranaAduka said...

#Kesuma Angsana
Zaman dulu.....sis....
Alhamdulillah dah kembali kepangkal jalan....
Thanks sis KA...

Puan Awin said...

cik awin sgt bz :(

TiranaAduka said...

#Cik Awin Comel....
Thanks sudi singgah walupun sgt bz....
Thanks....

haryati said...

alhamdulillah... dh sedar dan ikut haluan yg betul..semoga diredhai Allah..

TiranaAduka said...

#Haryati Faizal
Syukur sis......
thanks sis.....

Mak Wardah said...

Syukur tirana...Alhamdulillah sedar sebelum terlambat

TiranaAduka said...

#Mak wardah
Syukur alhamdulillah.......thanks sis sudi singgah

oakleyses said...
This comment has been removed by a blog administrator.
oakleyses said...
This comment has been removed by a blog administrator.
oakleyses said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Unknown said...

ray ban sunglasses, louboutin, oakley sunglasses, nike free, kate spade outlet, air max, michael kors, longchamp outlet, louis vuitton outlet, louboutin outlet, nike free, longchamp outlet, air jordan pas cher, ugg boots, tiffany and co, nike outlet, sac longchamp, tory burch outlet, nike air max, louis vuitton, longchamp pas cher, polo ralph lauren outlet, oakley sunglasses, jordan shoes, replica watches, uggs on sale, louboutin shoes, ray ban sunglasses, prada handbags, ugg boots, oakley sunglasses, louis vuitton, tiffany jewelry, oakley sunglasses, louboutin pas cher, christian louboutin outlet, replica watches, polo ralph lauren outlet, burberry, nike roshe run, nike air max, ray ban sunglasses, chanel handbags, cheap oakley sunglasses, louis vuitton outlet, prada outlet, louis vuitton, gucci outlet, longchamp, ralph lauren pas cher