Kedatangan Bulan Ramadhan Yang Barakah | Tirana Aduka
Custom Search

Wednesday, July 18, 2012

Kedatangan Bulan Ramadhan Yang Barakah

TiranaAduka
TiranaAduka - Bulan Ramadhan 80-an
          Ku sorot kembali di kala bulan Ramadhan yang mulia bakal menjelang tiba.......Semoga aku dapat berjumpa dengan Bulan Ramadhan Ini........ Syaitan akan di rantai pada bulan ramadhan dan  pintu-pintu syurga akan di buka seluas-luasnya.......Antara ayat-ayat yang sering ku ingat semasa aku kecil....atok sering berkata begitu......
Banyakkkan amal ibadah.....kalau sebelas bulan boleh berhempas pulas bekerja....berikan ruang untuk sebulan ini dengan amalan mendekatkan diri kepada ALLAH.....pesan abah pada ku.....

           Aku mudah lupa ...lupa dikala mengejar wang ringgit atas usaha ku sendiri....sebenarnya bukan atas usahaku.......Tapi berkat doa abah mak......atok nenek.........adalah 50% kejayaan aku.......
Tanpa mereka semua...aku takkan berjaya.......Pada mulanaya...aku fikir..
Aku kena usaha baru berjaya.........akal ku berkata...

          Tapi hati ku berbisik.........Tuhan takkan makbulkan doa aku jika tiada REDHA kedua orang tuaku.....
Ujian yang amat berat adalah dengan kelekaan duniawi ini...hampir aku lari dari landasan......
Mujur ada yang mengingatkan aku.....
Terima kasih mak abah atok dan nenek.......sering membebel.......dan terus membebel jika aku tak solat.......melewatkat solat.......pantang atok dengar  aku belum solat.....dihambat aku dengan penyapu........
tiada alasan letih atau nanti sekejap.......


            Pisang yang disisir rapi di susun di dalam bakul....atok dan aku menyiapkannya setiap hari untuk di bawa ke surau ....menjelang asar...aku dan atok bergegas ke surau......Di susun atur di para-para surau.....cantik susunan atok...aku menghulurkan dari bakul motornya ke tangga surau......Surau papan tinggi tangganya di tempatku....
Memang berlebih hasil bumi........yang atok usahakan.....dijual sudah,,,,,, dimakankan sudah.....diberikan pada kaum kerabat pun sudah............ masih berlebih.......mungkin jalan terbaik adalah    bersedekah...itu pilihan atok..........
Kemasyrakatan di tempat aku memang akrab....kalau atokku membawa pisang.....kawan-kawannya yang lain membawa....pelbagai juadah.......mengikut kemampuan masing-masing...memang meriah makanan  kat surau ketika itu......
Kemeriahan di surau.....sungguh terserlah dengan riuh rendah budak-budak seperti aku.....

             Atok tidak memeram pisangnya ...sebaliknya membiarkan pisang-pisangnya masak sendiri di tandan...kemudian akan disisir satu persatu..............Seperti yang penah ku ceritakan ...atok bijak menanam....tidak semua pokok pisangnya berbuah.....ada peringkat-peringkat,,,,,untuk bulan Ramadhan sudah di jadualkan pokok mana yang boleh di ambil hasilnya.....

14 comments:

Noor Fatin said...

semoga bulan ramadhan ni memberi kita sebanyak mana pahala yang boleh, masa untuk kita kumpul pahala dengan sebaiknyaa.. insyallah.. ;)

TiranaAduka said...

#Noor Fatin
Insya-Allah.......sama-samalah kita
Amin...........

Unknown said...

Semoga bulan ramadhan kali ini bisa lebih sempurna dari yang sebelumnya

TiranaAduka said...

#Pay Akhmad
Diharap begitulah...amin...
Thanks sudi mampir.......

are_lin@yu said...

tirana,ayu blm list lg,insyaallah ptg ni akan masuk list..nti ayu inform ya ;-)

nuyui a.k.a miss YUI said...

moga sama2 kt lbhkan amal di bulan pnuh kemuliaan.. insyaALLAH..tak sbr nak pose.

TiranaAduka said...

#Ayu,,,
Ok sis...berita di terima faham...thanks

TiranaAduka said...

#nuyui a.k.a miss YUI

Bersama-samalah kita mengejarnya...
Amin..........
Semoga tahun ini lebih baik dari tahun tahun yang lepas....

Anonymous said...

moga segala amal ibadah kita akan diterima ye!

TiranaAduka said...

Kesuma Angsana

Amin Ya Robbalalamin.....
Ya Allah Perkenankanlah Permohonan Kami........

Ruse Sulaiman said...

Alhamdulillah ada yg mengingatkan.
Selamat berpuasa

TiranaAduka said...

#Ummi Iman
Amin......
Begitu jua buat sis...

TiranaAduka said...

http://tr.netlog.com/tiranaaduka/blog/blogid=15153393

arkan-elkhaleg said...

شركة تنظيف مكيفات بالرياض

معلم دهانات بجدة

معلم جبس بورد بجدة

فني كهرباء بجدة